مقررات خانه را براي کودکان سادهتر و متناسب با شرايط کرونايي کنيم
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه بايد مقررات خانه را براي کودکان سادهتر و متناسب با شرايط کرونايي کنيم، گفت: اصرار والدين بر مقررات قبلي، ميتواند سبب تقابل والدين با کودکان شده و اين کار براي آنان آسيب زا مي باشد.
دکتر عطاء الله پور عباسي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ايرنا افزود: مقررات کودکان بايد هميشه اعمال شود و آنان بايد بدانند که خانه مقررات خاص خود را دارد، اما در اين شرايط بايد اين مقررات را مقداري تعديل کرد تا کودکان آزادي عمل بيشتري داشته باشند.
وي با اشاره به اينکه در اين شرايط تقابل والدين با فرزندان بايد به حداقل برسد، گفت: با تعديل مقررات هم ميتوان شرايط بهتري براي کودکان فراهم کرد و هم ميتوان با آرامش و آسايش بيشتري اين دوران سخت را سپري کرد.
بازيهاي هدفمند را فراموش نکنيم
متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس تاکيد کرد که در اين ايام حتما بازيهاي مختلف هدفمند با بچهها انجام دهيم. با اسباب بازيهاي موجود در خانه، با آنها بازي کنيم، هرچند کار سختي است و والدين کمتر تجربه آن را دارند، اما بايد اين کار را انجام دهند.
وي ادامه داد: شايد تابحال، کمتر بازيهاي تقويت حافظه با کودکان انجام مي داديم و معمولا کودکان آن را در مدارس فرا ميگرفتند، اما در شرايط فعلي والدين بايد اين کار را انجام دهند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران بيان داشت: والدين بايد با کودکان حدود ? ساعت زمان بگذارند و سعي کنند دامنه توجه، تمرکز، حافظه و کارکردهاي اجتماعي فرزندان را تقويت کنند.
متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس افزود: اگر ما اين کارها را انجام ندهيم فرزندان در بازگشت به مدرسه دچار چالشهاي جدي خواهند شد. روند آموزهها در فرزندان کاملا از بين ميرود و آنان بايد دوباره اين موضوعات را فراگيرند که اين کار مي تواند يک خسارت جدي براي آنان باشد.
والدين براي تقويت حافظه ديداري و شنيداري کودکان برنامه داشته باشند
پورعباسي با اشاره به اينکه والدين براي تقويت حافظه ديداري و شنيداري بايد برنامه داشته باشند، گفت: کودکان خيلي از آموزههاي شناختي را در مدرسه دريافت ميکردند و تقويت حافظه ديداري و شنيداري در کتابهاي درسي متجلي است.
وي، بازي کردن با کودکان يکي از مهمترين راهکارها براي تقويت حافظه ديداري و شنيداري اعلام کرد و افزود: خيلي از آموزههاي رفتاري و آموزه هاي شناختي که فرزندان در فضاي مدرسه دريافت ميکنند، اگر آنان رها شود ممکن اين رفتارها از بين برود. برگرداندن آن رفتارها در فرزندان خيلي سخت و دشوار ميشود و راهکار اين است که برنامههايي که براي تقويت رفتارها و آموزههاي شناختي در مدرسه داشتند، در خانه انجام دهيم.
والدين ارتباطات بيشتر و دلسوزانهتر با کودکان داشته باشند
متخصص علوم اعصاب و رفتار شناس تاکيد کرد: در اين شرايط هرچه والدين با کودکان فرزند نزديکتر شوند و ارتباط شان بيشتر و دلسوزانهتر شود، ميتواند از تاثير آسيبهاي احتمالي به کودکان بکاهد.
وي ادامه داد: در اين شرايط که بسياري از کودکان از چارچوب زندگي واقعي خارج شدند به عبارتي که به مهد کودک يا مدرسه نمي روند و مدت بيشتري در خانه مي مانند، در اين شرايط ممکن است مشکلات رفتاري کودکان تقويت شود.
پور عباسي با بيان اينکه مدت زمان زياد تعامل والدين با فرزندان ميتواند پدر و مادر را با چالش هايي روبرو کند، افزود: در اين شرايط بايد يکسري از قوانين قبلي کودکان تعديل شود، به طور مثال خانواده ها معمولا براي مشاهده تلويزيون و بازي با رايانه و تلفن همراه محدوديتهايي داشتند لازم است اين موارد مقداري تعديل شده و کودکان وقت بيشتري براي اين کارها داشته باشند.
اين استاد دانشگاه به ابتلا يکي از والدين به بيماري کرونا و بستري شدن آنان در بيمارستانها اشاره کرد و گفت: در اين مدت که يکي از والدين در بيمارستان بستري هستند، کودکان معمولا بهانه گيريشان بيشتر شده و ممکن است اضطراب جدايي را در رفتارهاي فيزيکي خود هم به شکل، بروز رفتارهاي نابهنجار مانند شيطنت هاي شديد، بهانه گيري حتي مشکلات جسمي مانند تب کردن، نشان دهند.
وي ادامه داد: هر چند بروز مشکلات روحي و رواني براي کودکان در اين شرايط دور از انتظار نيست، اما با راهکارهايي مانند تماس تلفني تصويري، تا حدي ميتوان اين آسيب ها را کنترل کرد.
پور عباسي اظهار داشت: درصورتي که يکي از اعضاي خانواده به دليل ابتلا به بيماري کرونا مبتلا دربيمارستان بستري شود، حدود ? هفته اي در خانه حضور ندارند، اين موضوع مي تواند آثار سويي بر کودکان داشته باشد. باتوجه به اينکه امکان ملاقات با بيماران کرونا ميسر نمي باشد، يکي از راه مهم اين است که يکي ديگر از والدين، تعامل بيشتري با کودکان خود داشته باشد.
اين متخصص علوم اعصاب افزود: در صورت امکان، شرايط براي تماس تصويري با کودکان فراهم شود، اگر فرد بستري در شرايط نامناسب مانند تنگي نفس مي باشد، بهتر است اين کار انجام نگيرد.
وي با اشاره به اينکه مشاهده تصويري والدين بستري تا حدي ميتواند از آسيب به کودکان بکاهد، بيان داشت: اين کار کمک ميکند تا کودکان اضطراب جدايي کمتري تجربه کنند و از اين بابت کمتر دچار آسيب شوند.