راه های غلبه بر استرس در محیط کار

راه های غلبه بر استرس سازمانی
طبیعتا اقداماتی هستند که خود شخص کارمند برای کمک به خودش باید انجام بدهد.
اما، مدیر برای رفع استرس در سازمان دو گونه می تواند عمل کند:
- مدیریت شرایط بیرونی که استرس ایجاد می کنند.
- مدیریت شرایط و عوامل استرس زای درونی سازمان.
در خصوص عوامل بیرونی که به عنوان مثال می تواند شامل قوانین و دستورات سازمان های بالادستی و نهادهای قانون گذار باشد، یا شرایط حاکم بر جو کلی جامعه که سازمان ما هم بخشی از آن است و به همین سبب تاثیرات مختلفی از آن می پذیرد، شاید مدیر نتواند چندان که باید و شاید ایفای نقش کند.
اما در بخش عوامل داخلی این گونه نیست و بدیهی است که از مدیر انتظار داریم مداخله کند و شرایط را بهبود بدهد و تا حد قابل قبولی عوامل ایجاد استرس را در محیط کار کاهش بدهد.
تعدادی از اقداماتی که می توانند به بهبود شرایط کمک کنند عبارتند از:
- پرورش فرهنگ سازمانی مطلوب
هر چه جو سازمان ما آرام تر و دوست داشتنی تر باشد، هم بازده کاری کارکنان بهتر خواهد بود، هم میزان تنش بین فردی و بین کارکنان با محیط بیرون کمتر خواهد شد.
- هدایت و حمایت از کارکنان
بخشی از تجربیات مربوط به استرس کاری به این دلیل اشاره دارند که فرد در محل کار یا در شغل واگذار شده به او، با شرایط ناشناخته مواجه شده و متاسفانه فضا را به گونه ای نمی بیند که بتواند به راحتی از مدیر یا سایر افراد بالا دست و کارکنان قدیمی تر و با تجربه تر کمک و راهنمایی بخواهد. گرچه بخشی از این کمک خواستن به فرهنگ سازمانی مربوط می شود، ولی بخش از آن هم در قالب حمایت سازمانی قابل تشریح است.
کامنت