«بازيهاي خانگي»؛ راه حل استارتاپي براي آموزش کودکان در روزهاي کرونايي
تهران- ايرنا- يادگيري فقط با درس و مشق نيست و بازيها، آموزندگان کارآمدي براي کودکان هستند، به خصوص در اين روزهاي کرونايي که کودکان در منازل بسرمي برند، بهترين ابزار براي يادگيري، انجام بازي هاي مختلف خانگي است و مجموعه استارتاپي براي اين کار، اقداماتي خوبي انجام دادهاند.
گاهي تصور والدين از يادگيري و محيط آن، تنها مدرسه و کلاس و درس و مشق است. پدر و مادرها احساس مي کنند که زمان آموختن و يادگيري فرزندانشان تنها، همان وقتهايي است که يا در مدرسه هستند يا در حال ديدن يک فيلم آموزشي و حل کردن يک کتاب و... و. که به نظر مي رسد تصور درستي نباشد.
عطاالله پورعباسي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ايرنا اظهار داشت: بخش عمده يادگيري فرزندان، در فضايي خارج از کتاب و آموزش هاي رسمي است که بازي هاي خانگي از جمله آنهاست.
متخصص علوم اعصاب و رفتارشناسي بيان داشت: حتي منش و رفتار يک مربي يا پدر و مادر در يک محيط کاملاً معمولي مانند ميز غذا، قدرت آموزندگي بسيار بالايي براي کودکان و نوجوانان دارد. به خصوص در اين روزها که مدارس به خاطر شيوع کرونا تعطيل شده و فرزندان بيشتر در محيط خانواده هستند، اثر آموزندگي اين رفتارها بسيار بيشتر خواهد بود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار داشت: با اين نگاه، از مهمترين فضاهايي که در آموزش و تقويت مهارتهاي شناختي مانند توجه، تمرکز، حافظه، نظم پذيري، قدرت تصميم گيري، ريسک پذيري و... و. بسيار موثر و کارآمد است، فضاي بازي است.
پورعباسي ادامه داد: چه بازيهايي که با ابزار و اسباب انجام مي شود و چه بازيهايي که بدون هيچ ابزار و در يک جمع دوستانه و خانوادگي اتفاق مي افتد. اتفاقاً اين مسأله يکي از برجسته ترين ويژگيهاي فرزندپروري موفق است که پدر و مادر بدانند، چگونه مي توانند با وسايل دم دستي منزل مثل جارو، قابلمه و ... با بچه ها بازي کنند و همچنين بدانند که هر کدام از آن بازيها، چه مهارت شناختي را در فرزندشان تقويت ميکند و چه چيزي را به آنها مي آموزد.
وي با اشاره به اينکه "بازيهاي خانگي"، مجموعه اي از همين بازيهاست که برخي حتي ريشه در نوستالژي پدر و مادرها دارد. افزود: هسته فناوري تحليلگران مغز و رفتار، از هسته هاي فناوري مستقر در مرکز رشد فناوري سلامت دانشگاه علوم پزشکي تهران با همکاري استارتاپ نسل سالم، تعداد قابل توجهي از بازيهاي خانگي را طراحي يا به روز رساني کرده و با تکيه بر دانش علوم شناختي، تلاش کرده اند، نقشه توسعه شناختي رفتاري هر يک از بازيها را تعيين و رده بندي سني متناسب با رشد مغزي و شناختي کودکان را براي آنها تبيين کنند.
پورعباسي گفت: در اين مجموعه هدف اين بوده است که پدر و مادرها بتوانند با حداقل وسايل و با همه وسايل دم دستي خانه، بتوانند با فرزندانشان بازي کنند تا از مجراي بازي و سرگرمي، به پرورش مهارتهايي از جمله دامنه هاي حافظه، توجه و تمرکز، کارکردهاي اجرايي و تکامل حرکتي کمک کنند. مهارتهايي که صرفاً با ديدن فيلمهاي آموزشي و تکليف نوشتن در منزل تقويت نخواهند شد.
وي با بيان اينکه"بازي هاي خانگي" در قالب يک اپليکيشن کاربردي قابل نصب بر روي گوشيهاي هوشمند اندرويدي آماده شده است، افزود: تدوين کنندگان اين بازيها مصمم هستند براي کمک به خانواده ها براي تقويت آموزش فرزندان در روزهاي تعطيلي مدارس به خاطر کرونا، هر چه زودتر نسخه هاي کاملتري از اين اپليکيشن را براي استفاده آماده کنند