دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • هسته های پژوهشی
  • آموزش
  • خدمات


عفونت های مادرزادی نوزادان
مقاومت های میکروبی در عفونت های گوارشی
بیماری های قابل پیشگیری با واکسن
بیماری های انگلی و قارچی


آموزش مجازی
کارگاه ها
کنگره ها
ژورنال کلاب


آزمایشگاه مولکولی
آزمایشگاه میکروبی
آزمایشگاه انگل شناسی
آزمایشگاه قارچ شناسی
آزمایشگاه ایمنی شناسی

مهلت ارسال طرح های تحقیقاتی رنک سوم سال 98

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۲/۹ | 
 از تمامی مراکز تحقیقاتی وابسته و پژوهشگران تقاضا می شود که در صورت تمایل تا تاریخ 15 مهر سال 1398 طرح های خود را به مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی اطفال ارسال نمایید. 

ایمیل: cpidirgmail.com
​شماره تماس: 64352136  (خانم علیپور)

دفعات مشاهده: 307 بار   |   دفعات چاپ: 41 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کسب رتبه 41 توسط دانشگاه در میان دانشگاههای جهان و رتبه اول میان دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی تایمز 2019 کسب رتبه 41 توسط دانشگاه در میان دانشگاههای جهان و رتبه اول میان دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی تایمز 2019

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۵ | 
بر اساس نظام رتبه بندی تایمز 2019، دانشگاه علوم پزشکی ایران با کسب رتبه 41 در میان دانشگاه های جهان، در رتبه اول میان دانشگاه های کشور قرار گرفت.
به نقل از روابط عمومی معاونت بین الملل: بر اساس آخرین اعلان نظام رتبه بندی جهانی تایمز (Times Higher Education) که در 14/1/98 منتشر گردید، دانشگاه علوم پزشکی ایران از میان 462 دانشگاهی که در رتبه بندی جای گرفته اند رتبه 41 در بین دانشگاه های جهان را کسب نمود.
شایان ذکر است دانشگاه علوم پزشکی ایران از میان 12 دانشگاه ایرانی حاضر در این رتبه بندی، موفق به کسب رتبه اول گردید. 
دانشگاه های الزهرا، امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، کاشان، کردستان، شهید باهنر، علوم پزشکی شهید بهشتی، تبریز، دانشگاه تربیت مدرس و زنجان با کسب رتبه 301+ در جایگاه سوم قرار گرفته اند.
دکتر محمدصادق قاسمی، معاون بین الملل دانشگاه، ضمن عرض تبریک به خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی ایران اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان جهت کسب این افتخار ارزنده و مقام جهانی، ارتباطات بین المللی بیشتر در آینده و در راستای چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 دانست و اذعان داشت که این مهم نتیجه تلاش مجدانه این معاونت در جمع آوری، پایش و ثبت و پیگیری اطلاعات بوده است.

دفعات مشاهده: 327 بار   |   دفعات چاپ: 36 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

نهمین کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی، مراقبتهای ویژه و سل برگزار می‌شود نهمین کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی، مراقبتهای ویژه و سل برگزار می‌شود

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | 

به گزارش ایسنا، دکتر مرتاض، دبیر اجرایی نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل در خصوص مهمترین ویژگی‌های این کنگره گفت: حضور اساتید برجسته کنگره ریه اروپا به عنوان سخنران و برگزار کننده کارگاه‌های عملی مربوط به محورهای کنگره یکی از ویژگی‌های مهم خواهد بود.

وی افزود: حدود ۲۵ مهمان خارجی از کشورهای مختلف به این کنگره دعوت شده‌اند و انجمن ریه اروپا (ERS ) تمام جزئیات برنامه علمی کنگره را مورد تأیید قرار داده و امتیاز باز آموزی علمی برای آن اختصاص داده شده است.

دبیر اجرایی نهمین کنگره بین المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل خاطر نشان کرد: این کنگره توسط پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری برگزار می‌شود و انجمن ریه ایران و انجمن مراقبت‌های ویژه ایران در برگزاری این کنگره مشارکت خواهند داشت.

تمامی اطلاعات مربوط به کنگره بر روی سایت کنگره به آدرس www.nritldcongress.ir قرار دارد. همچنین سایت کنگره از هم اکنون آماده دریافت خلاصه مقالات است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت کنگره و مطالعه محورهای کنگره، نحوه نگارش، اقدام به ارسال خلاصه مقالات خود کنند.

محورهای کنگره به شرح زیر است:

بیماری‌های ریوی ( سارکوئیدوز، سیستیک فیبروز، COPD، آسم و…)

عفونت‌های ریوی( TB، TB/HIV، بیماری‌های قارچی و ویروسی،باکتریایی)

مراقبت‌های ویژه

جراحی‌های ریوی

بیماری‌های ریوی اطفال

اختلالات خواب

اختلالات روانپزشکی مرتبط با بیماری‌های ریوی و اعتیاد

جنبه‌های ایمونولوژیک، و بیولوژی سلولی بیماری‌های ریوی

پاتولوژی در بیماری‌های ریوی

بیماری‌های قلبی مرتبط با بیماری‌های ریوی

بیهوشی در بیماری‌های ریوی و قلبی

پیوند قلب و ریه

رادیولوژی ( PET CT ، CT-scan، X-ray)

مبارزه با دخانیات

بازتوانی و تهویه غیر تهاجمی ریوی

بیماری‌های شغلی مرتبط با بیماری‌های ریوی

فارماکولوژی سیستم تنفسی

پرستاری در بیماری‌های ریوی

تمرینات و پزشکی ورزشی برای بازتوانی عملکرد ریوی

پزشکی از راه دور

آدرس دبیرخانه کنگره: تهران، خیابان شهید باهنر، دارآباد، مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۲۷۱۲۲۰۴۰ – ۰۲۱ یا ایمیل nritldinternationalcongressyahoo.com ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام


دفعات مشاهده: 297 بار   |   دفعات چاپ: 39 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

در طراحی آموزشهای علوم پزشکی، الزامات و شرایط سلامت جامعه مدنظر قرار می‌گیرد در طراحی آموزشهای علوم پزشکی، الزامات و شرایط سلامت جامعه مدنظر قرار می‌گیرد

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تغییرات سیمای نظام سلامت و چالشهای سلامت جامعه گفت: این تغییرات باید در طراحی برنامه‌های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی مورد نظر قرار گیرد و دانش آموخته نظام سلامت باید با مشکلات و ویژگی‌های سلامت کشور و حتی منطقه بومی خود آشنایی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی - معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی - با اشاره به بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور هدف این بسته را ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی حوزه سلامت برای تأمین نیازهای جامعه ذکر کرد و گفت: برای آموزش پاسخگو دانشگاه‌ها تلاش زیادی کرده‌اند و سال گذشته دانشگاه تبریز همایشی در این زمینه برگزار کرد.

دکتر لاریجانی گفت: باید بررسی کنیم برای پاسخگو کردن دانشگاه‌ها به نیازهای جامعه باید با چه الگویی پیش برویم. برخی از دانشگاه‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند.

وی به اقداماتی که در زمینه بیماری‌های غیرواگیر صورت گرفته اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها اثر خیلی زیادی در سلامت و مرگ و میر در جامعه ما دارند و لازم است با اطلاعاتی که در دسترس است تغییراتی متناسب با نیاز جامعه در آموزش ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که متناسب با وضعیت استان‌ها درصدی از برنامه‌های آموزشی خود را تغییر دهند گفت: پاسخگویی به این معنا است که ما وضعیت نظام سلامت را درک کنیم و متناسب با نیازها دانش آموخته خود را تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: دو سال است در زمینه محاسبات نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت در حال کار هستیم و تمام مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته بررسی شده است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: گرچه نمی‌توان گفت این محاسبات صد در صد دقیق هستند چون شرایط در آینده ممکن است متفاوت باشد، ولی وزارت بهداشت از ابتدا حساب شده عمل کرده و نیروی فارغ التحصیل بدون شغل کمتر از سایر حوزه‌ها دارد. ما در سطح ملی محاسبه کرده‌ایم که چه وضعیتی داریم و چه تعداد نیرو نیاز داریم. این محاسبات انعطاف پذیر است و متناسب با تغییراتی که در نظام ارائه خدمات رخ خواهد داد، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر محاسبات نیروی انسانی در بسیاری از رشته‌ها برای سطح ملی روشن است و قدم بعدی این است که بر اساس اطلاعات ملی محاسبه کنیم که در مناطق چه نیروهایی نیاز داریم.

دکتر لاریجانی با عنوان اینکه مرکز آموزش‌های مهارتی یکی از مراکز مهمی است که تأسیس شده و می‌تواند به همه حوزه‌ها کمک کند گفت: این مرکز آموزش‌های مهارتی را ارائه می‌کند و لازم است دانشگاه‌ها از بستر این مرکز استفاده بیشتری برای تأمین نیازهای استانی داشته باشند.

وی به بازنگری برنامه پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: دو سال جلسات و کارگاه‌های متعدد گذاشته شد تا مشخص شود چطور توانمندی‌های دانشجویان پزشکی عمومی کشور را با نیازهای جدید نظام سلامت تطابق دهیم و دانشجویان با دسترسی سریع‌تر به محیط‌های ارائه خدمت، مهارت‌های خود را تطبیق دهند، با مباحث اخلاق پزشکی به صورت عملی آشنا شوند و مسائل جامعه را درک کنند. همچنین در عین حال دوره پزشکی عمومی کوتاه‌تر شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه آموزشی جدید پزشکی عمومی مدتی است ابلاغ شده و اکنون مرحله اجرای این برنامه است. این شیوه به‌روزرسانی برنامه کار بسیار سنگینی بود که با اجماع نظرات تمامی ذی‌نفعان این حوزه انجام شد.

وی اضافه کرد: برای اولین بار بعد از ۳۲ سال برنامه پزشکی عمومی بازنگری شد، بعد از سال‌ها استانداردهای آموزش پزشکی عمومی اخیراً اعلام شد و استانداردهای کالبدی نیز ابلاغ شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه آزمون صلاحیت بالینی برای اولین بار از چند سال پیش در وزارت بهداشت اجرا شد اظهار کرد: این آزمون ارزیابی مهارت‌های دانشجو را برعهده دارد و دانشگاه‌ها باید از نتایج این آزمون برای ارزیابی نحوه آموزش خود نیز استفاده کنند و در جاهایی که مورد نیاز است به سمت تغییر پیش بروند.

وی به آغاز فرایند اعتباربخشی دانشکده‌های متولی آموزش پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: در حال تلاش هستیم تا الگوی اعتباربخشی پزشکی عمومی ما مورد ارزیابی بین‌المللی قرار گیرد و با این کار در صورتی که وزارت بهداشت دانشکده‌ای در اعتباربخشی تأیید کند فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی نیز این نتیجه را خواهد پذیرفت.

دکتر لاریجانی به دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور اشاره و عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت بهداشتی منعقد شده تا آموزش‌های مرتبط با سلامت عمومی در جامعه ساماندهی شود.‌

وی خاطرنشان کرد: دوره پودمانی مجازی پزشکی خانواده طراحی شده که توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی اجرایی خواهد شد. این دوره شش ماهه است و برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری آن با حوزه بهداشت صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه کوریکولوم دندانپزشکی عمومی هم بازنگری شده و انتظار این است که برای انطباق این کوریکولوم ها در دانشگاه‌ها تلاش شود، اظهار کرد: در راستای توسعه هدفمند آموزش عالی اختیاراتی به مناطق برای بازنگری برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای سلامت بومی داده شده و انتظار این است که دانشگاه‌ها این امر را پیگیری کنند.


دفعات مشاهده: 317 بار   |   دفعات چاپ: 39 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

تشخیص پاتوژن‌ها با یک پلتفرم هوش مصنوعی تشخیص پاتوژن‌ها با یک پلتفرم هوش مصنوعی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | 

به گزارش ایسنا، دانشمندان "مؤسسه فرانسیس کریک" (Francis Crick Institute) و "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) یک پلت فرم متن باز توسعه داده‌اند که می‌تواند همانند یک زیست شناس ماهر تجزیه و تحلیل کند که چگونه پاتوژن‌ها سلول‌های انسانی را آلوده می‌کنند.

پاتوژن‌(Pathogen) یا بیماری‌زا یا بیمارگر٬ عامل تولید بیماری بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتری و غیرزنده(Inanimate) مانند سم ارگانوفسفره تقسیم می‌شود.

پلتفرم یاد شده" HRMAn" نام دارد و در آینده به زیست شناسان در تشخیص و تحقیق دربارهپاتوژن‌ها کمک خواهد کرد.

نام کامل این پلتفرم " Host Response to Microbe Analysis " یا "پاسخ میزبان به تجزیه و تحلیل میکروب" است.

" HRMAn " از شبکه‌های عصبی عمیق برای پیدا کردن الگوهای پیچیده در تصاویر متابولیسم سلول‌های پاتوژن و سلول‌های میزبان انسان استفاده می‌کند. پلتفرم مذکور قادر به شناساییپاتوژنها به همان روشی است که متخصصان زیست شناسی این کار را انجام می‌دهند.

اِوا فریکل" (Eva Frickel) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: "HRMAn " در واقع می‌تواند تعاملات پاتوژن میزبان را همانند یک زیست شناس مشاهده کند، اما بر خلاف انسان‌ها این پلتفرم نه خسته می‌شود و نه در حین کار احساس خواب آلودگی می‌کند.

دانشمندان این مطالعه برای نشان دادن قابلیت‌های این پلتفرم، از آن برای تحلیل پاسخ بدن به انگل توکسوپلاسما گوندی استفاده کردند. توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) یک انگل اجباری درون سلولی است که میزبان عمده آن گربه است و قابلیت انتشار آن توسط مدفوع گربه صورت می‌گیرد اما قدرت آلوده کردن انواع مهره داران و پستانداران و پرندگان را نیز دارد و در برخی کشورها در سرم خون تا یک سوم افراد بالغ آنتی‌بادی این انگل مشاهده می‌شود که این امر نشان دهنده شیوع بالا و قدرت آلودگی این انگل است.

برای این آزمایش، محققان بیش از ۳۰ هزار تصویر میکروسکوپی از پنج نوع مختلف سلول‌های انسانی آلوده به توکسوپلاسما گوندی را جمع آوری کرده و آنها را برای تجزیه و تحلیل به HRMAn بارگذاری کردند. پس از آن HRMAn قادر به تشخیص و تجزیه و تحلیل بیش از ۱۷۵ هزار، قطعه سلولی حاوی پاتوژن بود.

این پلتفرم می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد تعداد انگل‌ها در هر سلول، محل انگل‌های داخل سلول و تعداد پروتئین‌های سلولی در ارتباط با انگل‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی زمانی مفید هستند که پلتفرم داده‌های مبتنی بر تصویر را همانند یک متخصص آموزش دیده ارزیابی می‌کنند و متن باز و آسان بودن استفاده از ماهیت ابزار نیز به این معنا است که می‌تواند کاربردهای پزشکی و تحقیقاتی گسترده‌ای داشته باشد.


دفعات مشاهده: 322 بار   |   دفعات چاپ: 40 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر